Ajuntament de Portell

Rutes turístiques

Senderos
La comarca dels Ports a la qual pertanyen els municipis de Portell i Vilafranca, alberguen un valuós patrimoni tant natural com cultural fruit de l'esdevenir dels anys. Gràcies a això aquestes terres són capaços de satisfer als amants de la cultura i les activitats en contacte amb la natura, tant mediambientals com esportives.
L'extensa xarxa de camins veïnals, assagadors, camins carreters, passos de bestiar, etc. existent permeten el desenvolupament d'activitats com el senderisme i el ciclisme de muntanya.

Si bé per a això és recomanable fer servir les rutes senyalitzades a l'efecte, ja que no tots els camins són aptes per al trànsit pedestre, equestre, ...

El sender comença a la Plaça de la Mare de Déu de Portell. Segueix per pista amb ferm de formigó creuant un petit pont sobre el barranc de l Font i deixant a la dreta el camí que puja a Les Alberedes.
Continua per formigó desestimant als 700 m una desviació a la dreta. després de baixar uns metres deixa ala dreta una granja, la senda continua per la dreta en ascens.

Deixa a l'esquerra una indicació de fusta que indica la direcció a prendre per baixar a un lloc conegut com el Toll d'En drac. El sender canvia cap al sud discorrent paral·lel a una paret de pedra que el separa d'una pista privada.

A 1750 metres des de l'inici de la senda creua el barranc de Cova Antola i inicia l'ascens fins a la Creu de Fusta que s'albira al capdamunt. Allà mateix s'inicia el descens per pista desestimant una pista a la dreta i de seguida una altra a l'esquerra. Poc abans d'arribar a la rambla de les Truites, es desvia cap a l'esquerra per un sender que condueix al Pont de la Rambla, magnífic exemplar d'arquitectura hidràulica.
Després de creuar el pont, la senda reprèn la pista i inicia un fort ascens durant un quilòmetre i mig, amb un pendent mitjana d'un 10%. Després rebutjar dos accessos a l'esquerra arriba a la bifurcació amb la variant PR-CV 332.1 Peiró de Sant Pere.

En aquest punt abandona la pista principal i continua per un sender que transcorre per bosc de pins i encara que ascendeix una mica al principi de seguida descendeix pronunciadament fins al barranc de les Rambletes. Creua el barranc (normalment sec) i inicia un fort ascens per una malparada pista.

Així arriba davant d'una paret que delimita l'assagador. Gira bruscament a l'esquerra continuant l'ascens. Durant més de 1.500m continua per aquest assagador, anomenat Cordel del Tossal d'Aguilar o de Les Alberedes que encara que comença poc delimitat aviat es canalitza entre parets adquirint una important magnitud.

Quan porta 8 km des de l'inici, deixa l'assagador principal per desviar-se a la dreta per un sender que busca la part més alta després de creuar tres parets, inicia un suau descens fins una característica portera (petita). Planeja fins arribar al carreró de la via pecuària Colada del Mas d'Ibanyes, que condueix després un pendent pronunciat al Mas d'Ibanyes. Creua els Edificis que componen la Masia, deixant a la dreta la granja i alguns edificis a l'esquerra.

Continua per la pista d'accés a la Masia durant uns 150 metres per abandonar-per una camí entre parets en fort ascens situat a la dreta.

Ascendeix durant gairebé 500m on desestima un assagador a la dreta. Dos nous assagadors s'incorporen per l'esquerra abans d'iniciar el descens per ferm empedrat fins arribar al Camí del Bruixeral on enllaça amb el PR-CV-309.

PR-CV 322 PORTELL-CASTELLFORT

PR-CV-332.1

Aquesta variant té el seu inici en PR-CV 332 a la Serra Simona, acabo municipal de Castellfort. Pren direcció sud per la pista que discorre per l'antic camí de Vilafranca. Als 3 km. troba un encreuament de pista, desestima totes les de l'esquerra girant una mica a la dreta a la recerca d'una portera de barres de fusta que es troba just després de desestimar n accés privat a la dreta. En aquest punt entra al terme municipal de Vilafranca.

L'assagador discorre ben delimitat durant 1 km., Més tard es converteix en un petit sender quan gira suaument cap a la dreta arribant al Pou de Fabregat. Deixa el pou a l'esquerra i puja fins a una portera de troncs. La creua i el camí zigzagueja ascendint lleugerament, trobant al seu pas alguns trams empedrats. Finalment arriba al període de Sant Pere on enllaça amb el PR-CV-309, donant entrada a l'entramat de pedra en sec que envolta la població de Vilafranca.

VARIANT PR-CV 322.1 PEIRÓ DE SANT PERE (PORTELL-VILAFRANCA)